Wedstrijdreglement MACD 2018

MACD Clubwedstrijden 2018

 

Doel:

Het doel van de MACD Clubwedstrijden is het RC rijden voor de leden aantrekkelijk te maken.

In het verleden werd met RC auto’s gereden die allemaal voorzien waren van dezelfde motor. De tuning, afstelling, de accu’s en de tandwielverhoudingen werden vrijgelaten. Het resultaat was dat het rijden uitdagend was, omdat het veelal aankwam op de bestuurder i.p.v. de auto en techniek.

Met de komst van Brushless motoren en lipo accu’s werden de onderlinge verschillen te groot en verdween uiteindelijk de uitdaging in het rijden.

Door clubwedstrijden te organiseren en o.a. motoren aan banden te leggen, hopen we de uitdaging in het rijden terug te brengen.

Om tegemoet te komen aan de wensen van de leden worden in 2018 races in 4 klassen georganiseerd:
Toerwagen Klasse (17.5T), F1 klasse (21,5T), Mini (Carson Cupmachine)en Tamiya Truck (Carson Cupmachine)

 

Algemeen reglement:

  • Leeftijd vanaf 14 jaar ( afhankelijk van ervaring).
  • We gebruiken het telsysteem van Robitronic, iedere rijder heeft in zijn auto een voorgeschreven transponder zitten van dit type.
  • Alle deelnemende RC auto’s dienen on-road auto’s te zijn in de schaal: 1/10 en te beschikken over een elektrisch aandrijving.
  • Toegestane accu's zijn 7,2V/6cell NiMH of 7.4V/2S LiPo.
  • Alle elektromotoren dienen van het 540 Type te zijn.
  • De motoren mogen op geen enkele manier worden aangepast, verbeterd of versneld (aanpassen van de vertiming).
  • Regelaar (ESC): keuze is vrij.
  • Alle voertuigen dienen op de baan te allen tijde te zijn voorzien van een bijbehorende1/10 body en mogen geen uitstekende (oa scherpe delen etc) hebben.
  • Het is niet toegestaan om tijdens een kwalificatie of race achteruit te rijden. Deze functie dient te zijn uitgeschakeld.
  • Het is niet toegestaan gripverhogende smeermiddelen te gebruiken.
  • Het is tijdens de kwalificatie en de race niet toegestaan gebruik te maken van een boost en/of turbo functionaliteit, andere ondersteunende software, elektronische systemen of hulpmiddelen (zoals AVC Spektrum, gyro’s).
  • Rijders dienen, indien mogelijk, gebruik te maken van de aanwezige rijderstelling.
  • Een clublid mag maximaal aan 3 raceklassen deelnemen.
  • Door de wedstrijdleiding kan voorafgaand aan de kwalificatie en/of race worden bepaald, om bij geringe deelname, klassen samen te voegen.
  • Aanwijzingen van officials dienen te worden opgevolgd. Niet opvolgen van deze aanwijzingen kan leiden tot diskwalificatie.
  • Je mag zelf bepalen in welke klasse je wilt rijden, de keuze is vrij om in 1, 2 of 3 klassen te starten.
  • Er worden tijdens de wedstrijden series heats verreden.
  • Tussen elke serie is er een kwartier sleuteltijd, dus niet sleutelen tijdens de series maar pas in de pauzes.
  • Het is toegestaan om een extra auto in te zetten bij ongeschikt zijn van de eerste keus auto (pech of verkeerde keuze).
  •  

    Keuring:

  • Voorafgaand aan elke kwalificatie worden de deelnemende wedstrijd auto’s gekeurd door een Technische Commissie of wedstrijdleider (TC) aan de hand van de geldende technische eisen per klasse.
  • De auto’s worden door de rijder aan de TC aangeboden.
  • Immers dit is juist de basis van deze technische hobby, binnen de regels moet je kunnen veranderen.
  • Echter het verwisselen van een motor en/of chassis mag slechts gebeuren met toestemming de TC.
  • Indien een rijder zich niet houdt aan de regels, die voor die specifieke klasse gelden, wordt deze gediskwalificeerd voor de race of worden de al behaalde punten een volgende rijder gegeven.
  • Een niet gekeurde auto wordt niet toegelaten tot de wedstrijd.
  •  

    Diskwalificatie en stilleggen race:

    Een rijder kan tijdens een race worden gediskwalificeerd vanwege (onsportief) zijn rijgedrag op de baan. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn: moedwillig snijden van een andere rijder, niet voor laten gaan van een snellere auto, moedwillig schade toebrengen aan een auto van een andere rijder of het veroorzaken van een onveilige situatie. Afhankelijk van het incident kan door de wedstrijdleiding een stop en go penalty van 3 seconden op een nader aan te wijzen plaats worden toegekend, een ronde aftrek van beste resultaat en uiteindelijk diskwalificatie.

     

    De Kwalificatie en de Finale:

  • Rijders worden, bij voldoende deelname per klasse, ingedeeld in heats van max 6 personen.
  • Door het gebruik van “transponders” gebeurt het tellen nu automatisch.
  • Er is een wedstrijdleider. De overige leden worden ingezet als baaninzetter.
  • Om de startvolgorde te bepalen worden per klasse 2 kwalificaties gereden, elke kwalificatie duurt 5 minuten.
  • De kwalificatie met de gunstigste uitslag bepaalt de indeling in de A of B finale.
  • De snelste 3 (drie)rijders worden rechtstreeks in de A finale geplaatst en overige rijders worden in de B finale geplaatst.
  • Vanuit de B finale plaatsen zich de snelste drie van deze B finale zich in de A finale.
  • Per finale worden 2 heats verreden. De 1e heat is de sprint-finale van 5 minuten en de 2e heat is de endurance-finale van 7 minuten.
  • Indien alle heats zijn verreden wordt aan de hand van de resultaten de eindstand bepaald door de wedstrijdleider.
  •  

    Volgorde finales:

    1. F1 / 2. Toerwagen / 3. Mini / 4. Truck.
    Mochten er veel rijders zijn in dezelfde klasse, dan worden er meer finales gereden.

     

    Puntentelling:

    Puntenverdeling Finale(s):

    1e plaats - 40 punten
    2e plaats - 35 punten
    3e plaats - 30 punten
    4e plaats - 28 punten
    5e plaats - 26 punten
    6e plaats - 24 punten
    7e plaats - 22 punten
    8e plaats - 20 punten
    9e plaats - 18 punten
    10e plaats - 16 punten
    12e plaats - 14 punten
    13e plaats - 12 punten
    Vanaf de 14e plaats krijgt iedere rijder 1 punt voor het deelnemen.

     

    Schrapresultaat:

    Een schrapresultaat is een te schrappen uitslag van een wedstrijd. Mocht je één wedstrijd hebben gemist -door ziekte of andere omstandigheden- dan krijg je die op deze manier vergoed. Heb je wel alle wedstrijden gereden, dan schrap je het slechtste resultaat. Bij 5 of minder wedstrijden is er één schrapresultaat, bij 6 of meer wedstrijden zijn er twee schrapresultaten.

     

    Toerwagen:

  • Chassis: alle vier - en tweewiel aangedreven toerwagens zijn toegestaan; deze dienen te zijn voorzien van onafhankelijke wielophanging.
  • Banden: het gebruik van foambanden is niet toegestaan.
  • Tandwieloverbrenging: binnen deze klasse wordt gereden met een vaste tandwieloverbrenging. Deze dient minimaal 4,50 (dus niet 4,49) te zijn.
  • Gewicht: minimaal 1350 gram (chassis incl. body).
  • Borstelmotoren: alle motoren van tenminste 24T of hoger zijn toegestaan.
  • Borstelloze Motoren: alle motoren van tenminste 17.5T of hoger zijn toegestaan.
  • Regelaar: keuze is vrij.
  •  

    Formule 1:

  • Chassis: alle tweewiel aangedreven F1 wagens zijn toegestaan.
  • Banden: alleen rubberbanden van het merk RIDE type R1, XR of GR zijn toegestaan.
  • Gewicht: minimaal 1050 gram (chassis incl. body).
  • Breedte: maximaal toegestaan is 195 mm.
  • Borstelmotoren: alle motoren van tenminste 27T of hoger zijn toegestaan.
  • Borstelloze motoren: alle motoren van tenminste 21.5T of hoger zijn toegestaan.
  •  

    Mini:

  • Chassis: alle door Tamiya gemaakte M-chassis. M3,M5,M6 enz. En alleen met de gebruikelijke tweewiel aandrijving; er is een 4 wieldrive, maar deze mag niet meedoen.
  • Gewicht: minimaal 1100 gram (chassis incl. body).
  • Motor: Carson Cup Machine.
  • Banden: uit de Tamiya M serie, de S, M en H uitvoering.
  • Hop-ups: geen eisen; Tamiya, 3racing enz.
  • Body: is om de kosten te drukken ook vrij van merk.
  •  

    Truck:

  • Chassis: alleen Tamiya TT01E Kit 58632 Hahn Racing Truck of Kit 58642 Reinert Racing Truck.
  • Rijhoogte: minimaal 10mm.
  • Gewicht: geen vastgesteld minimum.
  • Vering: verplicht gebruik van de veren uit de kit/bouwdoos.
  • Motor: Carson Cup Machine.
  • Tandwielverhouding: minimaal 6,03 (25t pinion op 58t Spur) (hoger dan 6,03 mag altijd, lager niet!).
  • Banden en velgen: uit de kit/bouwdoosgebruiken (geen inserts toegestaan), banden los: 51589, velgen los: 51588 (zilver) of 54741 (zwart)
  • body: Verplicht Tamiya truck body uit de kit (uitgeknipt zoals aangegeven en geen extra gaten toegestaan).
  • bandensmering toegestaan mits reukloos (met droge banden de baan op!), verwarmen/gebruik van bandenwarmers niet toegestaan.
  • Toegestane Hop-ups: 53620 0f 54026 RC TT01 Alum Propeller Shaft, 53662 RC TT01 Turnbuckle Tie Rod, 53665 RC TT01 Spur Gear Set 55/58T (Alleen 58T toegestaan), 53673 RC Toe-in Rear Upright 2,0 TT01/TGS, 50746 RC CVA Super Mini Shock Set (2pcs), 54753 RC CVA Super Mini Shock Set (4pcs), demper set uit de TT02-R mag ook gebruikt worden. (Dit zijn de grijs plastic olie dempers), de volgende opties zijn vrijgesteld: Servosaver, Schroeven, Moeren, kogelkopjes, kogellagers
  • Opmerkingen:
    Naast de stuurstangen mag ook de stuurhevel naar de servosaver als "turnbuckle" worden uitgerust.
    Het hitte schild voor over de motor mag weg gelaten worden; er mag een passieve koelvin gebruikt worden, dus geen fan.
    Er mogen geen gaten in de body gemaakt worden. Voor bv koeling of gewicht reductie.
    Diff mag met vet gevuld worden. Het diff moet altijd diff actie behouden en dus met de hand kunnen worden gedraaid. En dan bedoelen we verdraaid kunnen worden en niet 1mm, duidelijke diff actie dus!
    het chassis mag, waar nodig en zo min mogelijk, aangepast worden zodat er een hardcase lipo-accu in past.
  •  

    Overige informatie m.b.t. de clubwedstrijden:

    Berekenen Maximale Tandwiel Overbrenging (MTO)

    De MTO is eenvoudig uit te rekenen door het aantal tanden van je spur (hoofdtandwiel) te delen door het aantal tanden van je pinion (motortandwiel) en dit te vermenigvuldigen met de eindoverbrenging van de auto.

    Eindoverbrenging per chassistype:

    Tamiya:

  • TT-01: 2,6
  • TA-06: 2,17
  • TB-03: 2,437
  • TB-04: 2,5
  • FF-03: 2,6
  • TT-02: 2,6
  • TA-05: 2.25

  • X-Ray:

  • T3: 1,9
  • T4: 1,9
  •  

    Voorlopige lijst met toegestane borstelmotoren t.b.v. Toerwagen en F1:

    Toerwagen:

  • Tamiya 24T motor
  • Tamiya 25T motor
  • Tamiya Sports Tuned motor
  • Tamiya Lightly Tuned motor
  • Carson Cup Machine
  • Ansmann Clash 28T
  • Ansmann Clash 2.0 23T
  • Ansmann Clash 2.0 28T
  • Tamiya 27T motoren

  • Formule 1:

  • Ansmann Clash 2.0 28T
  • Tamiya 27T motor
  • Tamiya Formula Tuned motor
  • ')